Nem vagy egyedül, a fontos, hogy elindultál az úton.
Sokan voltunk hasonló helyzetben. A felismerés az első lépés. Most segítünk továbbhaladni.
Fontos, hogy tudd: nem te vagy a hibás! Az alábbiakban megmutatjuk, hogyan vezettek félre – és miért nem szabad magadat okolnod érte.
Hogyan működik a propaganda?
A propaganda célja, hogy befolyásolja az emberek gondolkodását és érzelmeit, miközben elhiteti velük, hogy saját döntést hoznak. Ehhez három fő technikát használ.
Kattints a felsorolt technikákra, hogy többet tudj meg róluk!
Ismétlés – Ha elégszer hallod, igaznak tűnik
Az egyik leghatásosabb módszer az állandó ismétlés. Ha egy állítást újra és újra hallasz, egy idő után igaznak fog tűnni, még akkor is, ha eredetileg kételkedtél benne.
Érzelmekre hatás – Ne gondolkodj, érezz!
A propaganda gyakran kerüli a racionális érvelést, helyette érzelmekre épít. Haragot, félelmet vagy büszkeséget kelt, mert ezek az érzelmek segítenek „megkerülni” a logikus gondolkodást. A politikai kampányok gyakran építenek erre: egy ellenséget jelölnek ki, akitől „meg kell védeni” az embereket.
Félelemkeltés – A biztonságod múlik rajta
Ha az emberek félnek, kevésbé hajlamosak kételkedni. A propaganda ezt kihasználja: olyan veszélyeket fest le, amelyek ellen csak az adott politikai erő képes „megvédeni” téged. Ez a technika különösen hatékony, mert a félelem irracionális döntésekhez vezet.

A goebbelsi propaganda elemei
Bár nem ő alkalmzata először, mégis talán ő az egyik legismertebb személy, akit meg lehet említeni a témával kapcsolatban. Goebbels szerint a propaganda az egyszerűsítés műfaja, nem intellektuális műfaj. Fő elemei a következők:
1. Kerüld az elvont gondolatokat, és az érzelmeket vedd célba!
2. Kevés üzenetet küldj, de azokat folyamatosan sulykold!
3. Használj felszínes, általánosító véleményeket, sztereotípiákat!
4. Az érvelés legyen egyoldalú – soha ne árnyalj!
5. Folyamatosan kritizáld az ellenfeledet!
6. Keress egy ellenségképet, és folyamatosan rágalmazd!
Forrás: Ujszo.com
Kép forrása: Wikipédia
Ha többet szeretnél megtudni Goebbelsről és a propagandáról, ajánlom figyelmedbe az alábbi Podcastot, amely elérhető YouTube-on is:
Az Itt És Akkor történelmi podcast (vendége Puzsér Róbert) megtekintése itt (kattints)
Mi köze ennek bármihez? Miért kellene ezzel foglalkoznom?
Tisztán emlékszem, amikor történelemórán a náci Németországról tanultunk. Megdöbbentett, hogy egy egész nemzetet ennyire befolyásolni lehetett. Akkor azt hittem, az emberek régen sokkal hiszékenyebbek voltak. Tévedtem. Ma már látom, mi zajlik Magyarországon, és megértettem: nem a németek voltak hibásak, hanem azok, akik hazugságokat sulykoltak beléjük, és saját hatalmukat a félelemre és megtévesztésre építették. Az igazi bűnösök mindig azok, akik el akarják venni az emberektől a tisztánlátás és a szabad döntés jogát.
A válasz tehát:
Mert téged is érint.
A történelem nem a csak a múlt! Ismétlődik. A propaganda ma is ugyanúgy működik, mint akkor: félelmet kelt, ellenségeket gyárt, és elhiteti veled, hogy nincs más igazság, csak amit hallani engednek.
Ha most azt gondolod, hogy ez rád nem hat, pontosan úgy érzed, ahogy azok érezték, akiket már befolyásoltak.
A kérdés nem az, hogy foglalkoznod kell-e vele. A kérdés az, hogy mikor jössz rá, hogy már most is hatással van rád.
A Rogán-propaganda:
példák és elemzés
A Fidesz kommunikációja évek óta tudatosan épít a propaganda klasszikus eszközeire: ismétlés, félelemkeltés, érzelmi manipuláció és ellenségképzés. (Ismerős? Ugye!) Ezek a módszerek nemcsak a központi médiában, hanem a kormányközeli online és nyomtatott sajtóban, óriásplakátokon és politikai beszédekben is visszaköszönnek.

„kampányok”
Migránsellenes kampány
Mi volt a propaganda?
A Fidesz az Európába érkező menekülteket „migránsoknak” nevezve ellenségként állította be őket. Azt állították, hogy a bevándorlók veszélyt jelentenek a magyar kultúrára, terrorveszélyt hoznak magukkal, és a Brüsszelből érkező „migránskvóták” miatt elárasztanák az országot.
Miért volt sikeres?
Érzelmekre hatott: A félelem egy erős eszköz. Ha valaki fenyegetve érzi magát, hajlamos elfogadni szélsőséges intézkedéseket is.
Folyamatos ismétlés: A közmédia és a kormányközeli sajtó napi szinten foglalkozott a „migránsválsággal”.
Könnyen érthető ellenségkép: A „migráns” egy egyszerű és könnyen felhasználható címke lett.
Mi a valóság?
A menekültválság 2015-ben érte el a csúcspontját, de Magyarországra alig érkeztek bevándorlók. A legtöbben továbbmentek Nyugat-Európába.
A kormány által emlegetett „brüsszeli kvóta” mindössze pár száz emberről szólt volna.
Miközben a Fidesz a bevándorlás ellen harcolt, külföldi vendégmunkásokat telepített be Magyarországra, és több ezer letelepedési kötvényt adott el orosz és kínai üzletembereknek.
„Soros-terv”
Mi volt a propaganda?
A Fidesz azt állította, hogy Soros György egy titkos tervet dolgozott ki Európa elárasztására migránsokkal, és hogy Brüsszel az ő érdekeit szolgálja. Óriásplakát-kampány indult a milliárdos ellen, és a kormány törvényeket hozott az általa támogatott civil szervezetek ellehetetlenítésére.
Miért volt sikeres?
Egy új, személyes ellenségkép: Az emberek könnyebben gyűlölnek egy arcot, mint egy elvont fogalmat (pl. „Brüsszel”).
Összeesküvés-elméletekre épült: Az ilyen elméletek azért hatékonyak, mert akik hisznek bennük, hajlamosak elutasítani a cáfolatokat („Persze, hiszen Soros irányít mindent!”).
Folyamatos kampány: A közmédia hónapokon keresztül sulykolta az üzenetet, és „Soros-bérenceknek” nevezte azokat, akik a kormányt kritizálták.
Mi a valóság?
A kormány úgy támadta Sorost, hogy közben a Fidesz több politikusa is részesült az általa finanszírozott ösztöndíjakból.
Nincs bizonyíték semmilyen „Soros-tervre”. Soros György támogatott jogvédő szervezeteket, de nem volt hatása az EU döntéseire.
A kormány úgy támadta Sorost, hogy közben a Fidesz több politikusa is részesült az általa finanszírozott ösztöndíjakból.
„Gyurcsány-show” és az ellenzék démonizálása
Mi volt a propaganda?
A Fidesz azt állította, hogy az ellenzéki összefogás valójában csak Gyurcsány Ferenc bábjátéka, és ha az ellenzék nyerne, visszatérne a 2010 előtti világ. A kampány során egy „Gyurcsány-show” című sorozatot is készítettek, amelyet folyamatosan reklámoztak a közmédiában.
Miért volt sikeres?
Retroaktív félelemkeltés: Az emberekben felidézték a 2008-as válság és a megszorítások emlékét.
Az ellenzéki vezetők nevetségessé tétele: A kampány fő célja az volt, hogy Márki-Zay Pétert és a többi ellenzéki politikust nevetségessé vagy alkalmatlannak tűntesse fel.
A közmédia teljes kontrollja: Az állami televízió egyáltalán nem adott teret az ellenzék üzeneteinek, miközben a kormánypropaganda folyamatosan ment.
Mi a valóság?
A Fidesz 2010 előtti időszakot idéző válságkezelést folytat: megszorításokat hozott, miközben a saját politikusai milliárdokat gazdagodtak.
Az ellenzéki összefogás valóban sok belső feszültséggel küzdött, de nem Gyurcsány irányította őket.
Hogyan tudok ez ellen védekezni?
Felmerülhet benned a kérdés: Hogyan dönthetem el, mi propaganda és mi a valóság? Kinek hihetek? Mely hírportálok torzítanak, és melyek tájékoztatnak hitelesen?
A válasz kulcsa a tudatos médiafogyasztás és a kritikus gondolkodás. Ebben segítünk neked az alábbiakban!
1.) Ismerd fel a manipulatív technikákat!
Az előzőekben is említett technika a félelemkeltés: A kormányzati kommunikáció gyakran fest vészjósló képet a jövőről („Brüsszel el akarja venni…”, „migránsok elárasztják az országot” stb.). Ha egy hír túlzottan félelmetes vagy haragot keltő, érdemes ellenőrizni más forrásokat is.
Ismétlés: Az állami média folyamatosan ismétli ugyanazokat az üzeneteket, hogy azok mélyen beivódjanak. Ha egy állítás gyanúsan sokszor bukkan fel, próbáld megkeresni a független források álláspontját is.
Ellenségképzés: Az egyik leggyakoribb módszer, hogy mindig van egy „bűnbak”, aki ellen összefoghatunk („Soros”, „Brüsszel”, „baloldal”). Ha egy hír egyértelműen egy csoport ellen uszít, legyél kritikus!
2.) Tájékozódj több forrásból!
Nem elég egyetlen hírcsatornát követni! Próbálj több, egymástól független forrásból tájékozódni, és hasonlítsd össze a különböző állításokat.
Ez sajnos ma Magyarországon nem egyszerű. Honnan tudhatom, mely hírportálok állnak a kormány befolyása alatt?
Erről az alábbi gombra kattintva tájékozódhatsz:
3.) Keresd a tényeket, ne csak a véleményeket!
A kormányközeli médiában gyakran hallani olyan mondatokat, amelyek inkább érzelmi reakciókat váltanak ki, mintsem tényeket közölnek. Mindig nézd meg az adott állítás alapját: vannak rá adatok? Független források is alátámasztják?
4.) Légy tudatos a közösségi médiában!
A propaganda nemcsak a tévében és az újságokban jelenik meg, hanem a Facebookon és más közösségi oldalakon is. Az álhíroldalak és a fizetett kommentelők célja, hogy megerősítsék a hamis narratívákat. Mindig ellenőrizd, hogy egy megosztott cikk valódi hírportáltól származik-e!
Ökölszabály: Ha egy oldal Fideszes (például országgyűlési képviselő vagy polgármester, stb.), nagy valószínűséggel hazugságok, uszítás és a fölényeskedés jellemzi, miközben lenézi az embereket.
Figyeld meg!
A Fideszhez köthető oldalak gyakran elterelik a figyelmet az országot valóban érintő, fontos problémákról. Ritkán hallani róluk a gazdaság, a szociális ellátórendszer, az oktatás vagy az egészségügy valódi helyzetéről.
Ehelyett folyamatosan uszítanak, gyűlölködnek, és próbálnak elterelni minket a fontos kérdésekről. A céljuk nem az, hogy megoldásokat kínáljanak, hanem hogy szétválasszanak minket, hogy minél több emberben keltsenek félelmet és gyűlöletet.
Érdemes észrevenni, hogy miközben a kormányzati propaganda tele van üres ígéretekkel, a valódi társadalmi problémák gyakran eltűnnek a figyelem elől.
Ma már nem kérdés: a Fideszt és a valóságot nem lehet egy lapon említeni.
Úgy beszélnek az országról, mintha nem itt élnének. És valóban, nem is itt élnek, hiszen míg az országban egyre több a nehéz sorsú ember, addig a fideszes vezetők és közeli emberek meglepően jól élnek, különösen a vidéki falvakban, ahol nem ritka, hogy a fideszes polgármesterek a legvagyonosabbak. Míg sokan mélyszegénységben élnek, addig a hatalomhoz közel állók mintha más világban élnének.
Az általuk támogatott oldalaknak egyszerűen nem lehet hinni.
Ha már eleged van az uszításból, gyűlölködésből és a manipulációból, nyugodtan blokkolhatod a hirdetéseiket és az oldalaikat, például a Facebookon.
5.) Vedd észre az ellentmondásokat!

Kép forrása: nepszava.hu
A Fidesz gyakran használja a „Stop háború!” kifejezést, amely egy közkedvelt, uszító mondat és szinte úgy állítják be mintha ezt csak ők akarnák. Emellett más kampányaik, mint például az „Irány a sereg!”, teljesen ellentétes üzenetet közvetítenek.
A kormány hirdetései szerint elutasítják a háborút, ugyanakkor folyamatosan toborozzák az embereket a hadseregbe, miközben a háborús veszélyeket próbálják fokozni a retorikában. Ez egyértelműen arra utal, hogy az üzenetek nem egységesek, és a cél a félelemkeltés, a társadalom polarizálása, miközben a valóságos probléma háttérbe szorul.
Az ilyen ellentmondások segítenek felismerni a manipulációt, hiszen az egyik üzenet azt sugallja, hogy mindent meg kell tenni a békéért, míg a másik az állandó harcra készíti fel az embereket.
6.) Ne dőlj be a hamis megmentő szerepnek!
A kormány gyakran alkalmazza azt a taktikát, hogy felkap népszerű, populista ügyeket, majd úgy állítja be őket, mintha csak ők akarnák megoldani ezeket a problémákat, és kizárólag rajtuk múlna a megoldás.
Ezzel azt a látszatot keltik, hogy mindenki más veszélyt jelent az országra, és csak ők védhetik meg az embereket.
Például az előbb említett „Stop háború!” szlogen azt sugallja, mintha Magyarországon bárki is háborút akarna – holott senki sem akarja. Közben maga a kormány küld katonákat Csádba, miközben azt kommunikálja, hogy ők a béke egyetlen garanciái.
Ugyanez igaz a migrációra is: senki sem támogatja az illegális bevándorlást, de a legális migráció a gazdaság és a munkaerőpiac szempontjából elkerülhetetlen. A „terroristák megállítása” szintén olyan narratíva, amely teljesen természetes alapállás minden ember számára, de a kormány úgy állítja be, mintha csak ők küzdenének ellene, és minden más vélemény veszélyes lenne.
Ezekkel az üzenetekkel nem a valódi problémák megoldása a cél, hanem a társadalom félelemben tartása és a Fidesz megmentő szerepének erősítése. Ha felismered ezt a taktikát, már egy lépéssel közelebb vagy ahhoz, hogy ne dőlj be a manipulációnak.
További példák
Hamarosan!
Ismersz valakit, akinek ezt látnia kellene? Oszd meg, segíts másoknak is! Minél többen értik meg, annál nehezebb lesz megvezetni minket. Ne hagyjuk, hogy hazugságok uralkodjanak!